Eerste dagen Zweden - Reisverslag uit Rättvik, Zweden van Cor & Marion Nollen - WaarBenJij.nu Eerste dagen Zweden - Reisverslag uit Rättvik, Zweden van Cor & Marion Nollen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Zweden

Blijf op de hoogte en volg Cor & Marion

21 Juni 2017 | Zweden, Rättvik

Zo.... de eerste dagen in Zweden zitten erop.
Na twee dagen in de auto (zondag door Duitsland jakkeren en maandag op ons gemak door zuid Zweden zijn we maandagavond op een camping in Stockholm aangekomen. Twee nachten in een hutje-mutje-hut op Ängelby Camping. Een hut van 3x3 waarin 2 stapelbedden, een tafel met vier krukjes en een koelkast met één kookplaten stond. Het was er niet fris en niet schoon, maar gelukkig hadden we onze eigen matrasjes, kussens en slaapzakken bij ons.
Maar de metro naar Het centrum van Stockholm was 500 m van de camping, dus ideaal. Gisteren dus met een dagpas openbaar vervoer op zak naar de Zweedse hoofdstad. Heerlijk. Geslenterd door Gamle Stan (de oude stad) en toen op aanraden van een aardige serveerster met de Ferry overgestoken naar het eiland waar het Vasa-museum stond. Een museum, gebouwd rondom een oud schip dat in de 18e eeuw direct na her uitvaren in de haven zonk en dat in de vorige eeuw boven water gehaald is. Een heel apart gebouw.... De drie masten staken door het plafond. Daarna naar het openluchtmuseum Stansen, waar in veel gebouwen de 'bewoners' uit vroegere tijden aanwezig waren. Heel leuk.
Vandaag in de auto naar het noorden. We hoorden dat het in Nederland vandaag 35 graden zou worden, wij zaten daarvan net over de helft. Maar als de zo'n schijnt is het direct lekker, dus het was zonnebril-op, zonnebril-af; jas-aan, jas-uit. Goed voor de lichaamsbeweging.
Voordat we in Rättvik aankwamen, hebben we eerst de domkerk en het paleis van Uppsala bezocht; prachtig.
De wegen in Zweden zijn goed en vergeleken bij Nederland nagenoeg leeg. We waanden ons regelmatig in Canada; het landschap en de wegen verschillen niet zo veel.
Nu zitten we in een schone hut op een camping in Rättvik en trekken morgen weer verder.

• 21 Juni 2017 - 22:33

Anton :

Leuk!
    Vergeet morgen niet om even langs Nüsnäs te rijden voor de Zweedse paardjes!