Van Zweden naar Noorwegen - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Cor & Marion Nollen - WaarBenJij.nu Van Zweden naar Noorwegen - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Cor & Marion Nollen - WaarBenJij.nu

Van Zweden naar Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Cor & Marion

27 Juni 2017 | Noorwegen, Stryn

Na ons dagje in Stockholm (veel te kort natuurlijk) zijn we na ons korte bezoek aan Uppsala nog wat hoger Zweden ingetrokken, rondom het Siljan-meer, waar we de werkplaats van de Dala-paardjes bezocht hebben. Daarna zijn we afgeslagen richting Noorwegen, waar we zaterdag in Olden verwacht worden. De snelwegen, hoe rustig en relaxt ze ook zijn, hebben we verruild voor de alternatieve, toeristische routes en hebben onderweg genoten van het mooie landschap. Waar het ons in Zweden nog erg aan Canada deed denken, waanden we ons in Noorwegen soms in Zwitserland. De binnenwegen waren heerlijk rustig, zodat je ook zonder problemen je auto even langs de kant kon zetten om wat nader van het moois te genieten of mooie plaatjes te schieten. Donderdag hebben we overnacht in Hamar tegenover het Vikingschip, de sportaccommodatie die speciaal voor de Olympische Spelen van 1994 is gebouwd.
Het weer is nog steeds niet zo overweldigend warm als in Nederland, maar zolang de zon schijnt is het behaaglijk. Pas vanmiddag hebben we ook kennis gemaakt met de regen. Net toen wij een weg met haarspeldbochten vol grit naar beneden moesten rijden, begon het te regenen. Wat een timing. Maar we hebben het gehaald tot aan Garmo, waar we een cottages met uitzicht op een prachtige gletsjerrivier hadden. Tijd om de dikke sokken aan te trekken, de kachel op te krikken en met een goed (schets)boek de avond door te brengen.
De volgende dag scheen de zon weer uitbundig en na een bezoek aan het gezellige Lom, waar niet alleen een mooie staafkerk staat, maar ook een midzomerbraderie was, reden we verder over een schitterende Riksveg 15. Mooie, soms wilde rivieren, turkoois gekleurde meren, diepe dalen en besneeuwde bergtoppen. En als toppunt van deze mooie dag een huisje met een uitzicht op een prachtig meer en dezelfde besneeuwde bergtoppen, waar we een week lang zullen blijven.
De hele dag zien we bussen vol toeristen onder aan de weg van ons huisje richting Briksdalbreen (=gletsjer) rijden. Wij kozen ervoor om naar de Kjenndalsbreen te rijden. Vanwege de smalle weg erheen kunnen er geen bussen komen, zodat het er veel rustiger is. En de weg erheen was spectaculair, evenals de gletsjer zelf. Puur genieten, zeker als het zonnetje schijnt.
Na een natte en koude dag vandaag Naar Geiranger met de boot over de fjord. Heerlijk zonnetje en weer prachtig.
Foto's houden jullie nog even tegoed.

• 27 Juni 2017 - 21:06

Anton En Anneke:

Goede keus om ook Noorwegen aan te doen. Qua weer wellicht wat minder, maar dat hoort blijkbaar bij Noorwegen. Hier was het wel erg warm, ik weet niet of jullie daar tijdens je reis blij mee waren geweest.